„ШЪПОТ И СМЯХ В БЕЛОЦВЕТНИТЕ ВИШНИ“

изтеглен файл

Люляков поздрав до Зоя ДЕЯНОВА вместо спомен за рубриката „Любов и поезия“ във в. „Жълт Труд“

          В нашата любовна лирика могат да се намерят различни изповеди, някои от тях са много популярни вече десетилетия. Тези три привличат с непосредствеността, простотата на изказа и ярко разкриват авторовия натюрел. В един много труден за мене момент главната редакторка на най-тиражния седмичен вестник на прехода, прие предложението ми и така представихме творби и творци от различни поколения. Искрена признателност и пожелания за обич, която да й носи красота и бодрост за нейния неспокоен дух и граждански темперамент!

КИРИЛ ХРИСТОВ (1875 – 1944)

Молба

Месечинко, виторожко злата,

тая нощ недей се ти вестява –

сянка равна нек’ покрий земята;

мойта сянка да ме не издава.

Че във късна нощ за бяла Рада

ще прескоча аз кале-ограда.

Тъмна е градината шумата,

ала майка бди и мир не дава.

Месечинко, виторожко злата,

тая нощ недей се ти вестява.

(Изборът е на П. П. Славейков)

 

ЕМАНУИЛ ПОПДИМИТРОВ (1885 – 1943)

            Ефросина

Да, колко отдавна бе туй, Ефросина!

Що стана? Къде ли самотно увяхна

ти, цвят благороден от моето детство?

Погледай, обрасъл е в бурени двора,

където до късно седяхме ний с тебе…

Бях малък тогава – свенлив и замислен;

ти беше с големи и влажни очи.

От свежото сено повяваше лъх,

а сватба ний детска празнувахме там:

аз бях ти жениха, ти бе ми невяста.

Децата ни сплетоха бели венци,

и ти ме поведе свенливо с ръчица

в самотната стая на вехтия дом.

Но тъжно и страшно ми бе в самотата

и аз се разплаках. Запяха децата:

ти дар им даряваше – кърпи, цветя.

И все до гърдите щастлива държеше

ти детската мъничка кукла… Отдавна,

о, колко отдавна бе туй, Ефросина!

Виж пак зад върбите наднича луната,

но бурен е в двора на нашето детство…

 

АЛЕКСАНДЪР ГЕРОВ (1919 -1997)

Чувство

                               Бе чувството ни отлетяло…

Сбогувахме се  в оня ден.

И ти ми каза на раздяла:

  •                       Мисли понякога за мен!

 

„Мисли за мен.“ А аз не мислех.

Аз като филм те преживях.

Аз те забравих и улисан

по много пътища вървях.

 

Сега, излишен и самотен,

навлизам в своите старини.

Звъни нарядко телефона

и по погрешка все звъни.

 

Девойката с коси разкошни,

с винтяга и със панталон

не се провиква вече „Пощаа!“,

минавайки край моя дом.

 

И ме обзема безутешен

копнеж. И искам аз, смутен,

на първия случайно срещнат

да викна: „О, мисли за мен!“

 

Дано не си ти като мене!

Дано те гледат в тези дни

очи, от обич озарени,

каквито имах аз преди.

1957

Стефан Коларов

Вашият коментар